Hvordan vælger du som maler at lade kunderne betale?

Du er i vores tilfælde maler i Vejle, fordi det er godt tage fat i et mere lokalt forankret eksempel, hvor mange med stor sandsynlighed kan risikere, at maler og kunde kender hinanden til hverdag, hvor de så her udveksler en vare hvidt og ikke sort – dette kan det læses om andetsteds.

Man inviterer måske ind til frokost i pausen, man taler om kampen i weekenden, hvordan det går med børnene og alt det andet, og generelt har man et godt forhold til hinanden.
Måske er man ikke ligefrem nære venner, men kammerater kan man godt kalde jer.

Og så kommer tiden til betaling, der også skal foregå legalt med faktura og så videre. 
Hvordan skal der så betales?

Vi mener egentlig ikke i den forstand, om der skal betales med kontanter, via en kontooverførsel eller ligefrem med MobilePay. Dette kan man også læse om i en anden artikel.

Vi taler om, hvor godt I kender hinanden til at stole på, om betalingen vil lande, som det aftales.

– Skal vedkommende betale med det samme?
– Kan man give en karenstid?
– Hvad med til den første i måneden?
– Skal man betale lidt og resten senere?
– Kan man give kredit?

Der er mange muligheder, og hvis man stoler på hinanden, så kan betalingen måske godt vente, fordi man selv bestemmer, hvordan der skal betales, og man stoler på hinanden.

Det er ikke ligefrem en betalingsmulighed, som man skilter med på ens medier, men måske løber rygtet hurtigt, at den slags kan lade sig gøre i ens malerfirma.

Har man så evnen til at sige ‘nej’, fordi man ikke kender de nye kunder lige så godt, eller er man nødt til at behandle alle ens?

Du skal nemlig passe på med, at det ikke griber om sig, så du ender med en masse ubetalte regninger, som du egentlig skal leve for.